הגדלת הכנסות ומקסום רווחים עומדים לכאורה בסתירה לתרומה לקהילה ולחברה, ובייחוד לאיכות חייו של העובד. בשוק העבודה המודרני נדמים סעיפים אלו, שאינם תורמים מיידית למיקסום הרווחים, כנטל מיותר על שורת ההוצאות. עברי ורבין, מנכ"ל חברת Good Vision מקבוצת פאהן קנה מסביר שבעצם ההיפך הוא הנכון.
- מה זה בעצם "אחריות תאגידית"?
אחריות תאגידית היא תפיסה ניהולית, המקדמת קשב ארגוני ומענה לצרכים של מחזיקי העניין השונים – עובדים, ספקים, לקוחות , סביבה, קהילה וכו'. תפיסה זו גורסת כי אין סתירה בין הצלחה עסקית לבין ניהול אחראי, שקוף ומתחשב בעובדים ובסביבה, כיוון שבסופו של דבר זה מסייע למוניטין, לניהול הסיכונים הארגוני ולשביעות רצון העובדים.
- מה ההבדל בין אחריות תאגידית לאחריות חברתית ?
אחריות חברתית היא בעצם הנדבך שעוסק בקשר עם הקהילה והחברה ויש לו 3 מרכיבים:
1.תרומה כספית
2.תרומת שווה כסף כגון ציוד , מקום וכד
3. התנדבות בעשייה בזמן ובידע
הרבה מאוד ארגונים עסקיים התחילו את המסע שלהם לאחריות תאגידית בנדבך החברתי קהילתי, הוא נגיש, אינטואיטיבי וקל ליישום ויש לו דיבידנדים ברורים ומידיים לחברה הן מבחינת מיתוג ומיצוב של החברה כגוף מוביל והן מבחינת גאוות יחידה וגיבוש עובדים ומנהלים.
3.מה בעצם יוצא לגוף מסחרי מתרומה של משאבים וזמן לחברה? מדוע כדאי להם לפעול בתחום?
הדיבידנד העסקי הוא כפול:
במימד החוץ ארגוני, מתחזק המוניטין בקרב הלקוחות, המשקיעים ואפילו הרגולטור. פעילות מסוג זה, כאשר היא נעשית בצורה סדורה ואסטרטגית, מהווה אינדיקציה לניהול איכותי של גוף רציני, כזה שכדאי לעשות איתו עסקים. מעבר למוניטין יש כאן תרומה לניהול הסיכונים של הארגון ע"י הקשר הבלתי אמצעי עם ארגוני חברה אזרחית, יכולה החברה להבין ולנתח זרמים וכוחות בציבור ולהיערך אליהם מבעוד מועד.
במימד הפנים ארגוני, מחקרים מראים שעובדים בארגונים כאלה יזדהו יותר עם הארגון וערכיו, ייטו להישאר בו לאורך זמן ואף ייצרו תפוקות גבוהות יותר.
- כיצד השפיעה הקורונה על תפיסת האחריות החברתית ?
כמו במשברים אחרים, תקופת הקורונה האיצה את ההתפתחות האחריות התאגידית בחברות שהאמינו בה מלכתחילה מחד, ומאידך חברות שלא מתחברות, מצאו במשבר "הצדקה" או תירוץ לאחריות תאגידית מופחתת.
הנושאים הערכיים כמו דאגה לבריאות ורווחת העובדים, הספקים וגם הקהילה עלו באופן דרסטי לסדר היום הארגוני ברמות הגבוהות ביותר, בעיקר בלט הדבר בחברות שפעילותן בקהילה בשותפויות ארוכות טווח, כמו בפרויקט אמץ לוחם, בניגוד לחברות שתרומתן היא חד פעמית או נקודתית.
- מהו הערך הייחודי בפרויקט אמץ לוחם:
לדעתי היפה והמאפיין בפרויקט הוא ההמשכיות שלו. אנחנו באחריות תאגידית מעדיפים פרויקטים לטווח ארוך.חברות כמו חברות : פרטנר, איתוראן , הראל ועוד הלוקחות חלק בפרויקט כבר למעלה מעשור, מתפתחות ביחד עם הפרויקט לאורך השנים מנכ"לים מתחלפים, מג"דים מתחלפים אבל האש של הפרויקט ממשיכה וממציאה את עצמה כל שנה מחדש, חברות שמנהלות היטב את השותפות מאתגרות ומחדשות משנה לשנה וכך מצד אחד הן נהנות ממסורת והמשכיות ומצד שני כר נרחב ליצירתיות וחדשנות.
כך למשל חברת הראל בחרה לאמץ דווקא את גדודי התובלה אבירי הדרום ואבירי הצפון, בחירה שיש בה חידוש ואתגר, כך גם פרטנר מתחדשת עם אימוץ הלוחמות בגדוד עזוז של השריון המהווה פיילוט לשירות נשים בחייל. שתי ההחברות, כמו גם חברות נוספות אינן מסתפקות בתרומה כספית אלא בנו מתווה שלם של פעילויות משותפות כמו פעילות למען הקהילה באריזת סלי מזון בחגים או פעילות של שיפוץ כתף אל כתף והכל למען הקהילה והחברה בישראל.
כתבות נוספות בבלוג:
לא נמצאו מאמרים קשורים.