גרמניה: נמשיך את שיתוף הפעולה עם אונר"א | אזעקות בגליל המערבי | חיזבאללה לקח אחריות על ירי "עשרות קטיושות" לגליל המערבי | אלפים קוראים לאבטח יהודים באוני' קולומביה: "דיווחו על תקיפות ואיומי מוות" | ההתרעה על חשש לחדירת כלי טיס באצבע הגליל - שווא | צה"ל: הושמדו 2 עמדות שיגור של חמאס - שהיו טעונות והתוקפו טרם ביצוע ירי | חשש מחדירת כלי טיס עוין במטולה, קריית שמונה והסביבה | בכיר חמאס: "צמצמנו את מפתח חילופי השבויים - 50 אסירים עבור כל חייל" | רוסיה: הכנסייה השעתה כומר שניהל טקס אזכרה לנבלני | צה"ל תקף בדרום לבנון: הושמד המשגר שביצע את הירי לגליל המערבי אמש | דיווח לבנוני: ישראל תקפה בדרום המדינה | שר החוץ כ"ץ על אישור הסיוע לישראל בסנאט: "עדות לחוזק הברית בינינו" | דיווח: משלחת צפון קוריאנית הגיעה ל"ביקור פומבי נדיר" באיראן | תחזית מזג האוויר: עלייה ניכרת בטמפרטורות, לצד שרב כבד ועומסי חום | ההפגנות הפרו-פלסטיניות: יו"ר בית הנבחרים יגיע לאוניברסיטת קולומביה | ארגנטינה: לעצור את שר הפנים האיראני עקב הפיגוע בבואנוס איירס ב-94' | ביידן על אישור הסיוע לישראל בסנאט: "אחתום היום על החוק" | בפעם השנייה והסופית: הסנאט בארה"ב אישר לקדם את חבילת הסיוע לישראל | הטענות על קברי אחים בבית החולים נאסר בעזה: האו"ם קורא לחקירה "שקופה" | גוגל פיטרה עובדים נוספים שמחו נגד עסקיה עם ישראל | ארגנטינה: מאות אלפים הפגינו נגד קיצוצים לאוניברסיטאות הציבוריות | רכב התנגש בחומה בעפולה, 5 נפצעו - בהם אחד באורח קשה | נהג איבד שליטה וסטה מהכביש בגליל התחתון, שניים נפצעו קשה ובינוני | האריס בשיחתה עם הרצוג: "ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל" | רוסיה: סגן שר ההגנה נעצר בחשד לקבלת שוחד | פגיעה ישירה בלול ריק במרגליות | חיזבאללה לקח אחריות על ירי "עשרות קטיושות" לעבר מרגליות | הפנטגון: הספינות שלנו מוכנות בים התיכון, בניית הרציף הזמני בעזה תחל בקרוב | דיווח בלבנון: עשרות רקטות נורו לאצבע הגליל | הפסקת חשמל במרגליות וקריית שמונה |

הדרך להחזיר אהבה ללוחמים

אחת לשנה מקיימת האגודה למען החייל את אירוע ההוקרה של פרויקט " אמץ לוחם" בשיתוף הקרן לידידות, שמטרתו להוקיר את התורמים בישראל ובעולם ולחשוף את פעילות הפרויקט הייחודי לתורמים נוספים. שוחחנו עם ורדה דרוקר, המנהלת והלב של אמץ לוחם.

 

ורדה, את עדיין מתרגשת מאירועים כאלה?

"יש לי את הכבוד ליזום את האירוע כבר שנה תשיעית ברציפות. זה אירוע חשוב שדורש עבודה מורכבת ותיאומים עם גורמים רבים. השנה ב-12 במאי, בבסיס רבין בקריה בת"א ייפגשו כ-600 איש הנמנים על צמרת הצבא והכלכלה הישראלית. אנשים טובים שמגיעים למען מטרה חשובה שאין עליה עוררין במדינת ישראל – לוחמי צה"ל .

במבצע צוק איתן, התגייס העם בצורה מדהימה למען לוחמי צה"ל, ובמיוחד חברות המשתתפות בפרויקט אמץ לוחם שיצאו מגדרן כדי לעזור לגדודים הלוחמים. ב-45 יום אספנו תרומות בסך כמיליון שקל למען לוחמי צה"ל. באירוע הזה אנחנו מוקירים גם את העשייה של הלוחמים וגם של החברות והתורמים בישראל ובעולם. אנו אומרים תודה על החיבורים הללו שיכולים להירקם רק במדינת ישראל, שמזמנת חיים במציאות לא פשוטה".

מה מצפה לנו באירוע?

"השנה מצפה לנו אירוע מרגש ומעניין מאוד. האירוע הוא בסימן "אמץ לוחם – המשפחה שלכם". מנחי האירוע בהתנדבות הם בני הזוג מיקי חיימוביץ ואלי אילדיס, שבנם משרת כלוחם בצה"ל; אביבה אבידן ובתה מאיה; אניה בוקשטיין המוכשרת ולהקה צבאית כמובן".

איך התחיל הקשר בינך לבין אמץ לוחם?

"לפני תשע שנים, קרא לי מנכ"ל האגודה למען החייל בזמנו, אריה פישביין, והציע לי לנהל פרויקט שהיה אז בחיתוליו והיה זקוק לדחיפה. שנכנסתי לתפקיד היו רק 25 גדודים מאומצים, היום יש 184. הישג זה הוא תוצאה של עבודה קשה של שנים ושיתוף פעולה עם אנשים טובים באמצע הדרך. כמו חברי הועדה הציבורית של הפרויקט אשר בראשה עומד אבי פישר יו"ר ומנכ"ל כלל תעשיות בע"מ, אשר שותפים פעילים לדרך ולעשייה.

"הפרויקט, הוקם על ידי האגודה למען החייל לפני עשר שנים על ידי אפי הלרשטיין, סמנכ"ל האגודה ואיקה אברבנאל, יו"ר פרויקט אמץ לוחם. הרעיון היה לחבר בין המגזר העסקי לבין צה"ל באימוץ של גדודים לוחמים. נקבע אז סל רווחה של 100 אלף שקל בשנה לגדוד והתחייבות לשלוש שנים. כל סכום התרומה עובר ישירות ליחידה האגודה אינה גובה דמי ניהול מסכום זה. הפרויקט מעביר 16 מיליון שקל בשנה והוא מהווה את תקציב הרווחה הבלעדי של היחידות הלוחמות בצה"ל".

למה החלטת לפעול למען הקהילה דווקא ב"אמץ לוחם"?

"כשאתה מאפשר לאדם להעניק לחלש ממנו – זה תהליך העצמה. אני מסתכלת במפגשים על הלוחמים עם הילדים, הקשישים, הנכים ורואה כמה הפעילות תורמת להם. אין סיפוק גדול יותר מתחושת נתינה שמאפשרת העצמה.

"מה שמעניין בפרויקט זו מערכת היחסים שנרקמת בין העובדים לבין החיילים, המנכ"לים והמפקדים, במגוון פעילויות משותפות. יש גם חברות שמעסיקות חיילים בזמן חופשות, מקבלות אותם לעבודה לאחר השחרור ודואגות לחיילים נזקקים וכו'. בשנה האחרונה בעקבות שיתוף פעולה עם הקרן לידידות הגברנו את הפעילות המשותפת של היחידות והחברות למען הקהילה. יזמנו פעילויות בסורוקה, מעון ילדים בכפר חב"ד, בית דיור מוגן בירושלים, מפעל איל"ן ברמת החייל ועוד".

את מתחברת לרוח הצעירה של החיילים?

"אני אמא לחיילת. יש לי שני בנים שכבר השתחררו מהצבא. אז אני חיה את זה. הדלק שמניע אותי הוא כשאני מגיעה ליחידות ורואה מה היחידה יכולה לעשות באמצעות תקציב אמץ לוחם, או כשאני שומעת מפקד שמספר מה הוא הצליח לעשות באמצעות הכסף עבור הלוחמים. במיוחד כשמדובר בחיילים נזקקים או בודדים, זה מרחיב לי את הלב ונותן סיפוק גדול ואנרגיה להמשיך את העבודה".

שתפי אותנו בסיפור מיוחד שאת זוכרת.

"באחד הביקורים שלי עם מנכ"ל חברת נשר והנהלת החברה בגדוד שחם, המאומץ על ידי חברת נשר מזה שמונה שנים, נעמד חייל וביקש להודות באופן אישי למנהלי החברה על כך שעובדי החברה הגיעו ושיפצו את ביתו – החל מחלונות ודלתות וכלה בצביעה. הוא סיפר שההורים שלו היו המומים והתקשה למצוא את המילים כדי לומר תודה על העשייה הזאת. בחברת נשר שמים דגש מיוחד על התרומה האישית ויש להם עובד בחברה שמוקפץ לכל מקום בארץ ודואג לחיילי הגדוד המאומץ במקרה הצורך.

"את אחת הדוגמאות לחיבור המיוחד ניתן היה למצוא במהלך מבצע צוק איתן. מעבר לעובדה שהחברות שמשתתפות באמץ לוחם תרמו לגדודים המאומצים שהיו מעורבים בלחימה תרומות נוספות של אלפי שקלים, החיבור בא לידי ביטוי בביקורים בבתי חולים ועזרה למשפחות השכולות."

יש לך מסר להעביר לחברות שלא משתתפות בפרויקט?

"אני מאמינה שבמיוחד היום, חברה מסחרית צריכה לתרום ולהחזיר לקהילה. בדת היהודית קוראים לזה 'מעשר' – מנהג להפריש עשירית מהנכסים לקהילה. צה"ל דואג בין השאר שבישראל יהיה אקלים בטחוני שיאפשר פריחה כלכלית. כדי להבטיח שהמצב הזה יימשך ושצה"ל יהיה חזק, צריך לעזור לחיילים האלה לעשות את העבודה שלהם ולחזק אותם.

"המדהים בפרויקט שהוא באמת WIN-WIN – עובדים שפוגשים את הלוחמים חוזרים עם הרבה אנרגיות. הם מרגישים שהחברה שלהם ערכית ושלהם יש חלק נכבד בתרומה. זה יוצר גאוות יחידה בחברה עצמה".

האם יש גם תורמים מהעולם?

"כמובן, ארגון ידידי צה"ל בארה"ב שותף לפרויקט מתחילת דרכו ומאמץ כיום 55 יחידות ב-36 אימוצים, ואף תורם לנו כל שנה להפקת האירוע השנתי לצד בנק הפועלים וחברת תנובה. יש לנו תורמים רבים מאנגליה, ממקסיקו, סינגפור ועוד. השנה אף מגיעים לאירוע תורמים מאנגליה ומארה"ב."

יכול להיות שיש חברות שפשוט לא מודעות מספיק?

"בהחלט כן. כשמנכ"ל של חברה יוצא אתי לשטח להכיר גדוד לוחם, הוא לא חושב פעמיים וסוגר על אימוץ. אבל לצורך זה צריך להגיע, לפנות זמן. אם אתה לא אבא לחייל אתה לא תמיד זוכר מה הלוחמים האלה עושים עבורנו. בגבולות שלנו שוכבים יום-יום חבר'ה עם אפודות מגן בחום נוראי ומסכנים את החיים שלהם כדי לשמור עלינו – אצלם זה לא שאלה של דוחות כספיים של רווח או הפסד. זה חיים או מוות. שלהם ושלנו ".

מה דעתך על שימור החיבור בין היחידות לבין החברות? למשל חיילים משוחררים שיועסקו לאחר השחרור בחברה המאמצת.

"זה עובד מצוין בהרבה מהחברות בפרויקט אמץ לוחם. למשל בחברת פרטנר עורכים כמה פעמים בשנה כנסי שחרור לגדוד עזוז וגדוד שחר שהם מאמצים כבר תשע שנים. במסגרת הכנס הם נותנים רקע על טיולים בעולם, עצות לכתיבת קורות חיים, הכנה לאזרחות. הם מעורבים מאוד בחיים של החיילים בגדודים גם לאחר השחרור.

"ובמקרה ההפוך, חברות תנובה, אדמה, אלקטרה ועוד חברות רבות מקיימות אירועים של 'מגייסים באהבה': בכל מחזור גיוס של בנים של עובדים, מתקיימת פגישה עם לוחמים בגדוד. מפגש זה מאפשר להם מבט בלתי אמצעי על צה"ל ונותן להם הזדמנות לשאול שאלות. רבים מילדי העובדים מתגייסים לגדוד שמאומץ ע"י החברה".

אילו אתגרים חדשים עומדים בפני אמץ לוחם?

"בשנה הקרובה נעמיק את הפעילות לקהלים ספציפיים – אם זה חיילים בודדים או נזקקים ונרחיב את הפעילות למען הקהילה. העבודה החשובה היא לשמור על קשר חם בין החברות לבין הגדודים, להיות עם היד על הדופק כל הזמן ולהיות זמינים ומקצועיים במענה שלנו לצרכים של הגדודים".

מה החלום שלך?

"בטווח הרחוק, להמשיך ולתרום ללוחמי צה"ל כמה שאוכל. בטווח הקרוב, שלא ירד גשם ב-12 למאי (יום האירוע). פעם אחת כבר היה גשם שוטף, באירוע לפני שנתיים בתאריך ב-13 למאי – אבל עד היום זוכרים את האירוע הזה כאירוע הכי מרגש".

IMG_2058